Op 1 mei heb ik met een aantal collega's een toertocht gereden. Een van de collega's is Jeroen. Hij had in de garage nog een oude fiets van zijn vader staan, waar wel het een en ander aan moest gebeuren. Voor 1 mei, dus.
Hij had zelf al wel wat pogingen gedaan de fiets weer rijdbaar te maken, maar zoals hij zelf aangaf heeft hij er noch gevoel, noch geduld voor.
Het op te knappen exemplaar is een bos-groene Locomotief Sprinter, framenummer 3162585, ergens uit de jaren 70 vermoed ik. Geen volbloed racefiets, maar meer een tourfiets, voorzien van spatborden en een bagagedrager, althans in originele toestand. Alle kabelnokjes zijn keurig op het frame gesoldeerd, alleen de commandeurs zijn met een klembandje gemonteerd. De fiets was, zoals gebruikelijk in die tijd, volgehangen met onderdelen van diverse (franse) fabrikanten: Nervar cranks, Normandy naven in stalen velgen, Cyclo 5-speed freewheel, Simplex Prestige derailleurs, GB stuur en -pen, Altenburger middenoptrekremmen en remgrepen en vreemd genoeg Shimano commandeurs. Deze laatsten vallen een beetje buiten het rijtje van the usual suspects, je verwacht Simplex commandeurs, wellicht zijn de originele ooit vervangen.
Een aantal onderdelen kon gelijk de vuilnisbak in: de Simplex voorderailleur vanwege plastic-moeheid, het stuur vanwege niet-bedoelde kromheid. Als gevolg hiervan moest ook de stuurpen worden vervangen, aangezien deze een niet-doorsnee klemdiameter van 24,6 (+/- 0,2) mm heeft. De achterderailleur miste een derailleurwieltje, dus deze is gelijk in zijn geheel vervangen.
Verchroomd stalen velgen remmen aanzienlijk slechter dan aluminium exemplaren. Ik heb ze dan ook vervangen door een wielset uit een bij het grof vuil gevonden Koga Miyata Roadrunner van rond 1980. Deze was echter wel 6-speed in plaats van 5, dus de achtervork moest lichtelijk worden uitgebogen tijdens de installatie van het achterwiel. (inbouwbreedte 120 vs. 126 mm) Ook de voorvork moest enigszins geholpen worden om de voornaaf te accepteren. Ik heb het niet nagemeten, maar er schijnt een afwijkende Franse inbouwmaat van 96 mm te zijn. De voornaaf uit de Koga was in ieder geval de standaard 100 mm breedte.
De Koga is ook donor van de SR stuurpen met bijpassend stuur en de Shimano Altus voorderailleur. De achterderailleur is een NOS Huret Svelto geworden, ooit gekocht voor een nog niet bepaald doel.
De buitenbanden zijn van het type Continental Sportcontact, met een bij het type fiets passende breedte van 32 mm. Deze hadden wat hulp nodig van zeep en water om uiteindelijk netjes op de velg te gaan liggen. Hopelijk zijn ze goed lekbestendig, om ze onderweg te moeten verwijderen lijkt me een rottige klus. Maar wie weet worden ze soepeler door gebruik.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten