vrijdag 9 oktober 2015

one for all, hoe verder deel 2

Met het oog op de Drenthe200 ben ik nog altijd aan het zoeken naar lichtere, goedkope, maar wel probleemloze vervangingsonderdelen.

Bij singlespeed.nl heb ik een 36-tands Hope narrow-wide kettingblad besteld. Deze komt op een XT-crankset. Op de fietsenwerkplaats lag een vernacheld Cube-frame met alleen de rechtercrank (met versleten kettingbladen). Crank is inmiddels wat opgepoetst.
Gisteren via marktplaats een bijpassende linkercrank gevonden voor weinig, dus de crankset is bijna weer compleet.
De kogel is dus wel door de kerk voor wat betreft de 1x9 set-up. Ik zal wegen wat het gewichtsvoordeel van deze wijziging is, ben zelf ook benieuwd.

Tegelijk met het kettingblad heb ik ook kurken handvatten mee besteld. Kost weinig en ik kan me herinneren dat ze me tijdens de TransSchwarzwald in 2007 goed bevielen, waarom ik ze er daarna heb afgehaald weet ik echter niet meer.
Ook heb ik 2 Maxxis Ignitor 2.1 banden mee laten komen. Deze vallen echt smal voor een 2.1 en met wat geluk gaat dit passen in de achterbrug van mijn frame. Het schijnen echte allrounders te zijn, ben benieuwd.

De 185 mm remschijven (294 gram/2) heb ik vervangen door 160 mm exemplaren (184 gram/2), samen met de andere adapters levert dit 138 gram winst op.
De Woodman qr-zadelpenklem van 44 gram heb ik vervangen door een bolt-on exemplaar van Hope wat 25 gram winst oplevert.
De cassette wordt tegelijkertijd met het monteren van de 1*9-setup ook vervangen. Ik heb gekozen voor een 11-32 SLX cassette. Met een aluminium lockring weegt deze 272 gram. De huidige cassette, een 11-32 Sram PG970, heb ik nog niet gewogen, maar de verwachting ligt bij een gewichtswinst van ca. 40 gram.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten