woensdag 16 september 2015

one for all, hoe verder deel 1

De set-up van deze fiets is inmiddels goed aan de tand gevoeld en er zijn reeds wat wijzigingen doorgevoerd. Via singlespeed.nl heb ik een tweetal Geax Barro Race TNT banden voor €10 per stuk gekocht en gemonteerd. Deze zijn prima voor droge omstandigheden, met niet al te veel lage noppen.
Nu de herfst er weer aan komt monteer ik de Specialized banden weer, nu zowel voor (1.95) als achter (1.8) de Renegade. Ben benieuwd hoe deze het gaan doen in de nattere omstandigheden.
Via marktplaats heb ik inmiddels ook een ander setje tubeless-ready wielen gekocht van Roval.

Vandaag heb ik WTB voorwiel met Geax Barro Race TNT 2.0 buitenband + binnenband vervangen door het Roval voorwiel met Specialized Renegade 1.95 en Schwalbe Doc Blue 60 ml. Het levert in ieder geval een gewichtsvoordeel van 478 gram op. De oude set woog 2022 gram, de nieuwe set 1550. Gewogen excl. remschijf, incl. snelspanner cq 9 mm thru-bolt. Da's de moeite.

Ook het WTB-achterwiel met dezelfde bandenset-up als achter is inmiddels vervangen door een Roval achterwiel, ditmaal met de Specialized Renegade 1.8 en de Doc Blue. Het oude wiel met band woog 2080 gram, de nieuwe 1632 gram, beide keren zonder remschijf en snelspanner gemeten.
In totaal heb ik door de wielen- en bandenwissel 920 gram gewicht bespaard.
De in het oude achterwiel gebruikte stalen Shimano snelspanner van 88 gram heb ik vervangen door een Hope exemplaar van ca. 65 gram. Dit levert dus ook iets gewichtswinst op, maar dat is niet afhankelijk van de wielset.

Met het oog op de Drenthe200 ben ik nog wel op zoek naar meer low-budget gewichtbesparing, wellicht dat ik een 1*9 set-up ga proberen i.p.v. de huidige 3*9.
Hierbij verlies je het gewicht van de linkershifter en voorderailleur, binnen- en buitenkabel, 2 kettingbladen en een stukje van de ketting. Het vereist wel de aanschaf van een narrow-wide kettingblad, deze zijn niet goedkoop, vanaf ca. €50.

Een voorderailleur weegt ca. 130 gram, de linkershifter ook zoiets, de 3 kettingbladen ca. 200 gram en laten we voor het stukje ketting en de binnen- en buitenkabels eens 40 gram nemen. Het nieuwe kettingblad (Absolute Black Narrow-Wide 36T) weegt 50 gram. Het vervangen van de normale Deore Shadow achterderailleur door een Deore Shadow+ exemplaar kost ca. 40 gram.
Op basis van deze gegevens zou me dat ongeveer 400 gram gewichtswinst opleveren. Het meeste heb ik al, alleen het kettingblad zal ik nog moeten aanschaffen.

De huidige screw-on handvatten van Rose ga ik nog vervangen door ESI-grips Chunky van 60 gram. Dat zal niet veel gewicht besparen, misschien 60 gram, maar zal wel comfortabeler zijn. De Rose handvatten zijn nogal hard.

Andere manieren van gewicht besparen gaan in verhouding veel meer geld kosten en de vraag is of het leidt tot een functioneel betere fiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten